EigenBudget.png

Voor veel vragen is professionele hulp niet noodzakelijk. Durf je vragen ook aan buren, familie, vrienden en kennissen te stellen; of ontmoet (online) anderen met zelfde vraagstukken of ervaringen die je kunnen helpen. Hierdoor hoeft niet altijd dure professionele hulp ingezet te worden en kunnen professionals hun energie gebruiken voor mensen die het ‘echt’ nodig hebben. En een voordeel; via de Inwonercloud kun je direct online (delen van) je dossier openstellen voor degene die je gaat helpen.  

In de communities worden ervaringen gedeeld, steun gevonden bij lotgenoten en online vragen gesteld aan andere ouders óf een hulpverlener. Je hebt er toegang tot (afgeschermde) fora, waarin professionals mee kunnen kijken en helpen bij jouw vraag. Een afgeschermde chatmodule zoals die van de kindertelefoon biedt verdere laagdrempelige toegang tot zorg gerelateerde vragen.

Functionaliteiten Fase 1 Fase 2 Fase 3
Forum voor vragen X
Advies op persoonlijke situatie en op vaak op basis van ervaringen X
Persoonlijke ervaringen zijn terug te zoeken in verschillende forumtopics X

Voorbeelden: Er zijn enkele succesformules binnen de zorg, zoals Ouders online. In de praktijk is het een uitdaging om een kritieke massa op je community te krijgen, daarom sluit men graag aan bij bestaande initiatieven, zoals Facebook. Vooral in de ICT zijn er zeer grote online communities die samenwerken en kennis delen en zo (IT) vraagstukken oplossen.